VYPALOVACÍ OBTISKY NA PORCELÁN A SKLO

ZdobenÍ porcelánových hrnků, šálků, talířů a jiného porcelánu nebo keramiky je známé již od první poloviny minulého století, kdy tato technika začala nahrazat velmi pracnou a náročnou ruční malbu. Od té doby zaznamenal barvotisk nebo také obtisk značný rozvoj a dodnes zůstává spolu se sítotiskem jedním z nejrozšířenéjších spůsobů dekorace porcelánu.

Litografický způsob výroby obtisků. Nejstarší způsob vyroby obtisků vychází z umělecké litografie, kterou vynalezl na konci 18. století Alois Senefelder. Základním principem litografie je schopnost litografického kamene přijímat mastnou barvu na pokreslených místech a na ostatních místech ji zavlhka odpuzovat. Tak se na papír přenáší jen původní kresba.

Příprava kamene. Kámen - jemnozrnný uhličitan vápenatý - je třeba nejprve zbrousit. Brousí se krouživým pohybem litinovou deskou nebo jiným litografickým kamenem. Na kámen navlhčení vodou se nasypea rozdrcený písek skelný, porcelánový nebo uvedením vrchní desky do pohybu se nejdřiv brousí nahrubo. K vyhlazení se užívájí jemne pemzy. Broušení se opakuje i před novým použitím kamene pro jinou kresbu - odstraní se jím z kamene stará mastná kresba s tenkou naleptánvou vrstvou kamene. Po spláchnutí vodou a po vysušení se může začít vlastna kresba litografickou tuší nebo inkoustem, štětcem nebo perem. Při práci s křídou třeba kámen nejdříve zdrsnit, neboť na hladkou plochu by křída neprilnula. Zdrsňuje se na dokonale zbroušní kameni prosetým sklelným pískem, a to pomocí menšího litografického kamene.

Kresba. Vlastní kresbu lze naznačit tužkou nebo pauzou. Stíny a plochy se vyplňují šrafováním nebo tečkováním. Křídou se kreslí zlehka, aby nezatírala póry a zůstávala na vrchních zrnech kamene. U barevného dekoru se každá barva rozkresli na samostatný kámen. Proto je třeba kameny v rozích označit křížky, aby při soutisku barevné plochy správně navazovaly. Pokreslení kámen se konzervuje a chrání před prachem a poškozením vrstvičkou arabské pryže rozpuštěné ve vodě v poměru 1: 2. Proti zotleniu se může přidat několik kapek kyseliny karbolové. Po ukončení kresby se celá plocha kamene potře slabým roztokem arabské pryže s kyselinou dusičnou (kyselina dusičná s vodou v poměru 1:3 + 10% roztok arabské pryže). Tato změs tvoří leptadlo, jehož součast - kyselina metaarabinova chemicky působí na kámen. Okyselene místa kolem kresby nepřijímají mastnou barvu, pouze vodu. Na­proti tomu místa pokrytá kresbou tuší, inkoustem nebo křídou, které obsahují saze, vosk, mýdlo, mastix, kopál, lůj nebo parafín, přijímají barvu a přitom jejich mastná součást odpuzuje vodu. Při tisku přijme papír barvu pouze z těch míst, kde je obraz. Roztok leptadlo se nanáší několikrát po celé ploše kamene otíraním houbou nebo vlasovým štětcem. Po naleptání se celý kámen řádně omyje vodou a terpentýnem. Tím je připraven k tisku. Takto připravený kámen se přikryje tiskovým papírem, přes který se položí měkký papír a na něj lesklá lepenka. Připraven kámen se vloží do litografického lisu, kde prochází vpřed a vzad pod tištěným valcem. Neustále vlhčení obstarává vlhčící zařízrní soustavou plstěných válců. Barva se dodává z barevníkové nádržky několika roztíracích a nanášecích válců. Tam, kde se používají barvy pudrové, nejdříve se papír potiskne fermežovým podkladem a ten se pak zapráší v pudrovacím stroji. Tisk se začíná od nejtmavších barev do nejsvětlejších, pudrové barvy se tisknou nejdříve. Obvyklé pořadí tisku barev je: černá, tmavě fialová, tmavě purpurová, střední purpurová, karmín, tmavohnědá, světle hnědá, tmavě červená, tmavě šedá, tmavě zelená, tmavě modrá, světle červená, světle šedá, modrozelená, žlutohnědá, světle modrá, nach, fialová, pleťová, světle zelená a žlutá. Tiskový papír je opatřen vrstvou umožňujcí snímání otisku. Tento nátěr obsahuje dextro, pryžový tragant, škrob, želatinu a glycerin. Po natištění barev motivu potlačuje ještě ochrannou fermežovov vrstvou. Jako tiskový papír se užívá metapapír, vyráběny Pražskými papírnami, a anglického otiskového papíru Thermoflat.

Výroba obtisků ofsetovou technikou

U ofsetu, tzv. přenosného tisku, se obraz přenáší přímo z tiskové formy jako u litografie. Přenáší se nejdříve z téjto formy, ktorou je zde bimetalická deska, na speciální pryžový válec a až odtud na papír.

Jednovrstvé a vícevrstvé desky

Při výrobě bimetalických desek se využívá poznatku, že různé kovy mají rozdílné chování k vodě a k tiskovej barvě. Existují kovy vodomilné a kovy vodu odpuzující, které naopak jsou schopny výborně přijímat barvu. Kromě desek ze dvou nebo tří kovů - bimetalických nebo trimetalických - existují desky z jediného kovu, a to zinkové nebo hliníkové; zinkové desky mají hrubší zrno, desky hlinikové mají zrno velmi jemné, které umožňují při malé spotřebě vlhčící vody a malé spotřebě barvy sytý tisk.
Nejběžnější bimetalické desky jsou poměděné ocelové nerezavejúce plechy nebo měděné plechy pochromované. V prvním případě přijímá vodu nerezavějící ocel a měď barvu, v druhém případě přijímá vodu chrom a měď barvu. Bimetalických desek je možné použit pouze jednou, tedy jen pro jeden obraz; jejich výroba je značně drahá. K zlevnění se volí např. jako nosná deska zinek, na který se nanáší tenká vrstva chromu a mědi galvanicke. Tak vzniká deska tři-metalická.

Příprava obrazu. Fotograficky zvětšenou předlohu přijme litograf, který pauzovací technikou vybere konturove linie všech barev potřebných pro tisk. Způsoby pro získání kontury jsou různé, např. přes fólii pokrytou želatinou, do které se obrysy vyrývají. Po získání kontur se plochy pokryjí barvou a jednotlivé výtažky barev se upraví fotografickou cestou na žádanou velikost. Rozmnoženy výtažky vždy stejně barevných ploch se na filmovém materiálu rozmístí a připevní průhlednou lepicí páskou na fólii.Fólie se opatří soutiskovými značkami (křížky). Montáže se provádějí na speciálních stolech vybavených presvícovací deskou.
 
Přenášení kopírovací předlohy na tiskařské desky. Deska se v odstredivce pokryje vrstvou citlivou na světlo a usuší. Na ni se položí připravené pozitivy a kopíruji se. Obraz se vyvolává různými způsoby, např. přeleptáním na netisknoucí nebo tisknouci plochy (dle uložení kovů). U jednovrstvých desek se bud obraz, nebo netisknoucí místa mohou nanášet galvanicky. Po vyvolání obrazu se deska k dosažení co největší tiskařské kvality propařuje.
 
Příklad postupu přenášení obrazu na hliníkovou nebo zinkovou desku. Na umytou desku se v odstředivce (100 otáček za minutu) nanese citlivá vrstva. Na desku vloženou do pneumatického rámu se přiloží kopírovací předloha a osvětluje uhlíkovou lampou 4 až 6 minut ze vzdálenosti 120 cm. Po osvícení se obraz po určitou dobu vyvolává zvláštním roztokem. Pak se vývojka setře gumovou stěrkou a nanese se dvakrát až třikrát čerstvá. Nakonec se deska dobře očistí stěrkou. Následuje zaleptání obrazu dalším zvláštním roztokem. Po zaleptáni se deska očistěna lihem nalakuje kopírovacím lakem. Na lak se nanáší mastná černa barva. Následuje zaleptáni obrazu dalším zvláštním roztokem. Po zaleptáni se deska očištěna lihem nalakuje kopírovacím lakem. Na lak se nanáší mastná černá barva. Na konec se deska ke zvýšení smáčivosti preparuje zvláštním přípravkem. Tím je připravena k tisku.
 
Tisk. Tiskne se v ofsetových rotačních strojích. Tisková deska je napnutá na válec, který se vlhčí zvláštním zařízením. Pak přijímá barvu z jiného pryžového válce, kterému se barva dodává ze zásobníku soustavou menších roztíracích a nanášecích válečků. Po nanesení barvy se válec s deskou otočí a přenese obraz na další válec, který je potažen přetiskovou gumou. Odtud se obraz přenáší na papír. Střídavě se vlhčí a barví. Nakládání a vykládání papíru je samočinné. Archy se dále posouvají do púdrovacích a sprašovacích strojů. Pokud se přetiskový archy v tiskárně lakují, překládá se voskovanými papíry, které zabraňují mechanickému poškození obtisků.
 
Lakování obtisků. Ke zdobení je nutné obtisky připravit. Obtisky určené k pozitivnímu snímání jsou již z tiskárny opatřeny maskou pozitivního laku. Obtisky negativní chráněny proti oděru zvláštní fermežový maskou je nutné lakovat v závodě. Lakovat lze různými způsoby, např. širokým plochým štětcem, pomocí speciálních lakovacích válců nebo přes síto.

 

 


Fotoalbum

Výroba vypalovacích obtisků na hrnky

Výroba vypalovacích obtisků na hrnky

Výroba vypalovacích obtisků na hrnky

Výroba vypalovacích obtisků na hrnky

Výroba vypalovacích obtisků na hrnky

Výroba vypalovacích obtisků na hrnky

Výroba vypalovacích obtisků na hrnky

Výroba vypalovacích obtisků na hrnky